Zaczęło się od obserwacji liderów firm z różnych branż, jak również całych organizacji, które są obecnie globalne. Od tego czasu przeprowadziłem tysiące rozmów z ludźmi biznesu, czytałem, słuchałem i zawsze powtarzały się 3 elementy: ludzie, pasja oraz nauka.

 

Ludzie

Często mówi się, że poprzez współpracę z ludźmi można osiągnąć efekt synergii (znany przykład: 2+2=5). Czy też tak masz, że nie możesz wyjść ze zdumienia jak często?

Okazuje się bowiem, że przy lepszych relacjach nie tylko zaspokajamy potrzeby obu stron, ale wchodzimy zupełnie na inny poziom, nie tylko znacznego rozszerzenia współpracy, ale również szczerego zaufania, wsparcia oraz rozwoju na wielu płaszczyznach.

Warto pamiętać, abyśmy szanowali dosłownie wszystkich wspierających nasz biznes – począwszy od rodziny, współpracowników, dostawców a skończywszy na kurierze, który niejednokrotnie jest kluczowy w obsłudze klienta. Każda z osób może być ambasadorem Twojej marki, od Ciebie zależy, czy pozytywnym czy negatywnym.

 

 

Pasja

Często mówi się, że rób to co kochasz, a nie przepracujesz ani jednego dnia. Trochę bym z tym polemizował. Nawet jeśli uwielbiasz wykonywać swój zawód z pasją, dopadną Cię momenty zwątpienia i zmęczenia. Pasja pozwoli Ci jednak wytrwać w trudnych sytuacjach, to ona jest czynnikiem motywującym Cię do działania.

Spójrz na ludzi, z którymi współpracujesz. Do kogo w pierwszym momencie zgłaszasz swoje zapotrzebowanie? Do tych, co są zmęczeni obsługą, wykonują minimum z pytaniem w oczach “po co on tu przyszedł?”, czy też może do tych, co z uśmiechem na twarzy, z pasją i zaangażowaniem doradzą optymalne rozwiązanie.

Ludzie wyczuwają natychmiast Twoje nastawienie. Ostatnio miałem okazję być w dwóch bankach, gdzie posiadam rachunki z prośbą o realizację dwóch prostych operacji. W jednym z nich zmęczony życiem Pan wyszukiwał same problemy i w pierwszej chwili chciał mnie wysłać na drugi koniec miasta, a w drugim po kilku pytaniach otrzymałem najlepsze rozwiązanie. Efekt? W obu ostatecznie udało się zrealizować dyspozycję, ale zgadnij, gdzie wrócę następnym razem z przyjemnością?

Z pewnością masz też takie rzeczy, których nie robisz z pasją, a trzeba je wykonać. Nie polecam robienia ich na siłę. Na początku działalności robi się wszystko niczym robot wielofunkcyjny, ale w dłuższej perspektywie rekomenduję oddelegowanie nielubianej pracy. Polecam dwa wyjścia – zatrudnij, kogoś, kto będzie pasjonatem w danej materii lub zleć to innej firmie (np. księgowość i przygotowywanie dokumentacji – do biura rachunkowego).

 

 

Nauka

Nie chcesz zostać z tyłu za konkurencją? Na konferencji w 2016 roku John Maxwell powiedział, że każdy z liderów powinien być studentem swojego biznesu i życia. Ale pytanie – jak wdrożyć to w życie? John Maxwell mający obecnie 70 lat, od kilkudziesięciu lat ma wypracowany rytuał, podczas którego czyta każdego dnia książki, czasopisma branżowe i robi to każdego poranka od poniedziałku do niedzieli.

Możesz jeszcze do tego dołożyć regularne szkolenia, konferencje, oglądanie podcastów, filmów szkoleniowych choćby na youtube, czy też słuchanie audiobooków w trakcie jazdy samochodem.

Poprzez chłonięcie inspiracji od najlepszych, możemy też w sobie łatwiej wykształcić pokorę, która może nam pomóc szczególnie w trudniejszych sytuacjach, gdzie należy nieraz wyciągnąć wnioski i zmianę kierunku.

 

Każdy biznes ma swoją specyfikę i pewnie znajdziesz wiele elementów, aby Twoja firma rozwijała się tak jak chcesz. Czy byłbyś jednak w stanie rozwijać biznes przez wiele lat bez współpracy z ludźmi, robić coś tylko dla pieniędzy, nie wyciągając żadnych konstruktywnych wniosków na przyszłość? Pewnie i jest mała szansa, ale i tak życzę Ci, byś tego nie sprawdzał, a robił to, co kochasz!

 

 

 

Ta strona korzysta z ciasteczek. Pozostając na niej akceptujesz politykę cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close